Max Normal og Superwoman på ekte

Småbruket hvor alt annet enn bønder bor

Neslandsvatn bukter seg rundt det lille småbruket hvor alt annet enn bønder bor. Gordon er utdannet sivilingeniør, men har tjent stort sett alle sine penger som gatekunstner. Thea går konsekvent mot strømmen og vil alltid stå i historiebøkene som èn av Norges første stuntdame. Bak aliasene Max Normal og Superwoman har vi blitt kjent med ekteparet Thea og Gordon. På ekte.

Gordon

Se for deg en liten mørkhåret engelsk gutt i skoleuniform på kostskolen Christ’s Hospital i Hosrham sør for London, 9 år gammel. Det er Gordon. Langt borte fra foreldrenes hjem. Et raskt googlesøk og skolen ligner mistenkelig på Galtvort fra universet om Harry Potter. Det var likevel ikke magi Gordon lærte her. Utover det å bli tidlig selvstendig, gikk det i ordinære fag og sport. Under kustus og styring vokste Gordon til og søkte seg videre til Longborough University hvor han uteksaminerte som sivilingeniør i en alder av 19. Han var blitt godt utdannet. Skarp, kritisk og en smule arrogant- ser han i ettertid.

Han og arrogansen skulle møte verden da han reiste på Interrail gjennom hele Europa. Nysgjerrigheten førte han videre til India og deretter til Tanzania. I Tanzania fikk han et tre måneders utviklingsprosjekt ved å tegne og planlegge veier til nasjonalparker. Tre måneder ble til 16 måneder hvorpå han gikk den til sammen 600 km lange distansen fra nord til sør til fots. Arrogansen var borte. Lokalbefolkningen tok godt vare på ham underveis og han takket med å bistå ved byggingen av et nytt sykehus i småbyen Mikumi.

Tilbake fra Afrika etablerte Gordon, med flere, teatergruppen «Captain Bob» Circus.  Sammen turnerte de gjennom Europa og drev politisk satire og provokasjon, i kombinasjon av å være pønkere og husokkupanter. Denne tilværelsen utviklet seg til 16 innholdsrike år hvor han opptrådde over hele verden.

– Vi fikk publikum til å stoppe opp og reflektere over om de selv tenderte til å følge bjellesauer uten å tenke selv, mimrer Gordon og fortsetter; -Mennesker er èn og samme art selv om vi alle er forskjellige. Og mange reagerer ulikt på forestillingene mine, selv om de står skulder til skulder. Det er da det begynner å bli interessant, sier Gordon.

Thea

Den lille jenta fra Finnskogen var stille og pliktoppfyllende. Da alle jentene i klassen begynte på håndball, startet hun med taekwondo. Ingen trodde hun skulle holde lenge, men Thea nådde landslaget og ble toppidrettsutøver. Fra å ikke si et pip i klasserommet, søkte hun seg til Nordens mest innovative teaterskole. Det førte henne til scener over hele Europa noen korte år etter. I Berlin spiste hun kirsebær med de store stjernene og prydet plakater nedover hovedgaten. Teateret spilte for fulle hus, men nok en gang tok Thea en utradisjonell vei. På den tiden pendlet hun til Berlin fra småbruket i Sverige, det var et stadig skifte mellom støvler og høye hæler. Hun hadde ingen våt drøm om å bli berømt skuespiller, bøyde takknemlig av fra den store muligheten og hentet lente seg tilbake på egen fysikk. Thea ble stuntdame. Hun, som alltid stod igjen da de andre hoppet fra 5-meteren.

Gjennom store norske filmproduksjoner har hun kastet seg ned trapper og rullet foran biler. Thea har koreografert på de største norske scenene og staket sin egen vei til kunstnerisk leder, produsent og teaterinstruktør.

Thea erkjenner at hun gjennom hele livet har blitt trigget av setningen «Det kan du ikke».

Menneskets potensiale til å lære

Men så var det ekteparet Gordon og Thea, da. Som de siste seks årene har hentet inn kreative bekjentskaper fra hele verden rundt sitt nye middagsbord på Neslandsvatn. Stadig nye teaterproduksjoner er levebrødet til ekteparet. Thea beskriver dem slik:

– Ingen av oss er konvensjonelle, sier Thea og smiler lurt. Vi har ulike erfaringer fra teater og Performance-kunst, men et felles mål om å påvirke publikums individuelle utvikling …. Thea rekker ikke si mer før Gordon utfyller; – Vi vil hente frem menneskets potensiale til å lære. Vårt kunstuttykk utfordrer folk til å orientere seg i en større kontekst og, med det, bli tryggere i egne beslutninger.

Gordon og Thea banker på en dør mange har vansker for å åpne. – Man kan ikke skrike eller veive med armene om man ønsker å nå inn i hodene til folk, sier Gordon og mener det. Man må være smart. Teater kunne være en måte å nå inn og endre folks tanker. Og det ble deres bane.

Ønsker å rette seg mot bedrifter  

Thea og Gordon retter seg nå mer spesifikt mot bedrifter som ønsker å utvikle det mellommenneskelige samspillet blant kolleger. Gjennom spill og stunt bygges kultur og tillit. Ekteparet setter sammen konsept for både små grupper på kollegasamling eller forrykende show på større konferanser.
 – Innenfor de vante kontorveggene har alle sine roller, det kan vi utfordre ved å ta gruppen til andre typer samspill. Jeg kommer aldri til å glemme rådmannen som tok av seg skoene og tasset uoppmerksomt rundt i røde sokker, og hvordan resten av gjengen endelig fikk et skråblikk på ham, ler Thea og utfyller; – Jo flere felles erfaringer en gruppe har, jo tryggere blir det å operere i den.

Det bygges et kompetansesenter for kreative næringer på Neslandsvatn

Gordon trekker frem teknologi og miljø som viktige pekere på hvordan fremtiden vil se ut. – Vi må akseptere at vi ikke kan reise like mye lenger, og teknologi gjør at vi aldri trenger gi slipp på kontakten med resten av verden slik vi nå har lært oss til. Det blir samtidig viktigere enn noen gang å aktivt orientere seg på et lokalt nivå, i sitt eget lille samfunn. Mennesker trenger lokal tilhørighet og interaksjon.

Han referer til Facebooktommelen som kortvarig lykke og håper den dankes ut av noe han mener er langt viktigere; Å møtes. Han sammenligner England, hvor pub’ene samler mennesker med distriktene i Norge og det mye omtalte konseptet «dugnad».

– Vi kjøpte et småbruk på Neslandsvatn fordi vi ønsket å leve etter eget hode. Og det gjør oss svært bevisste på hvilke valg vi tar, hver eneste dag. Vi liker dugnadskonseptet. Vi er selvforsynte med egne grønnsaker på småbruket vårt. Vi handler på de lokale forretningene. Vi innhenter kun lokale mennesker til vårt neste show.

Neslandsvatn er verdens navle for oss. På togstasjonen, midt mellom Oslo og Stavanger har vi kontor og her skaper vi et kompetansesenter for kreativ næring. Det skal bli spennende å følge med på dette.